Saturday, September 18, 2010

Gunung Belumut >> raya ke-9, projek gunung2 di johor

Lokasi >> felda Ulu dengar/felda kahang timur via kluang johor
Peredah >> wandin, along, atom, pakcik bro
Rating >> kurang popular disebabkan bayaran yang mahal.
Trek >> redup, sedikit gelap n kawasan lembap
Cara memajukan >> kurangkan bayaran utk menarik minat orang ramai


Batu 28 lenga - pagoh - highway selatan - ayer hitam - kluang - felda kahang timur barat
Gunung Belumut melalui kluang merupakan khazanah bumi yang terpelihara. Jangan keliru sbb bersebelahan gunung belumut juga terdapat 1 lg gunung chemendong. Trek start melalui jalan sungai sehingga ke jambatan gantung. Start anak tangga terus ikut tali air sehingga ke atas.

kawasan perkelahan n mandi di kaki gunung belumut.


























Jambatan gantung ini merupakan tanda start trek ke atas.  Setelah melalui beberapa tali air teruskan melalui balak tumbang dan terus lg naik turun. Melalui denai hutan dan pinggir bukit naik n turun n naik.


























Sampai di check point batu kerang @ crown stone, batu aneh ini terletak di laluan utama. Setelah melalui batu ini trek turun semula sedikit dan akan mula pacak kfc killing fitness centre. tangan dan kaki perlu digunakan utk pnjt trek bersama akar n pokok sbb trek dh rosak akibat laluan air.



















































panjt n pnjt lg akan terus smpi di cp batu besar, dr batu tersebut dpt dilihat pemandangan yg cantik tp awas licin, teruskan lg pnjt sehingga ke jumpa pokok2 renek


























sblom smpi di puncak pokok2 semakin rendah seperti ketinggian kita. Terdapat kawasan camping utk perkhemahan. Teruskan lg sehingga jumpa kawasan lapang dan puncak berada dihadapan anda.


























Gunung belumut lebih kurang seperti gunung angsi cuma ianya kurang popular disebabkan bayaran yang tinggi kepada pendaki2 sehingga mencecah RM150(nie kalu pg kfc dpt bnyk cheesy wedges). Gunung angsi cuma RM5 sahaje berbanding gunung belumut. Sy harap pihak berwajib mengurangkan bayaran dalam usaha memperkenalkan gunung2 di johor.

No comments:

Post a Comment